En blogg om min familj och mina hundar

torsdag 29 december 2011

Resultat kommer för den som är trägen

För tvådagar sedan så åkte tre kennelinnehavare på äventyr med varsin hund.
Det var Bråtaledets kennel, Silverhöjdens kennel och min egen FruBrax kennel som tog med oss varsin hund en Golden vid namn Alma, en Dalmatiner vid namn Nick och min egen Schapendoes Jolt.

Vi for ner till Nossebro för att gå vitspårprov öppen klass, med oss hade vi varsit genomfört öppenprov.
I Nossebro mötes vi upp av Ulla-Britt Höfling som lagt spåren och gått med på att döma oss trots jul och nyårstider.

Ingen av oss var helt säker på utgången av spårningen denna dag men sa oss själva som vi brukar resonera att : i vilket fallsom helst så ska vi ha en trevig stund i skogen med våra hundar.
Och trevligt ja riktigt roligt var det att gå spår som någon för oss ny spårläggare lagt.
Jag lyckades visserligen att tappa min telefon när jag smet bakom en vedhög för att kissa men den är nu hittad och påväg till mig.

Ulla-Britt fick sig ett gott skratt i skogen när min virrpanna till hund satte igång och retades med matte hon gick tvärsöverspåret markerade tydligt när jag frågade henne var spåret var gick sedan vidare slog en lov och zigzagade över spåret så att matte fick rejält med motion.
Domare Ulla-Britt såg tydligt vad jag redan visste att Jolt gillar att jävlas med matte men hon visar ändå tydligt att hon gillar att jobba.
Hon hittade spårslutet och vände sig för närmat om det låg inget där en lite miss med att hinna kasta ut rådjursklöven innan hon var framme men det var strax åtgärdat och Jolt blev nöjd.

Nöjd vart även Domare Ulla-Britt med oss, alla tre fick sin Andra 1:a öppenklass denna dag.
Som grädde på kassen fixade Ulla-Britt en domare som var villig att döma oss dagen efter alltså igår.

Efter en del om bokningar för Monika med några trimningar på Dan´s Zoologiska och jag gjort mitt arbetspass så for vi igår iväg på nytt äventyr denna gång till Vänersborg.

I Vänersborg mötes vi av Domare Walde, både Ulla-Britt och Walde dömer för Dalslands dreverklubb.
Walde hade lagt ett bergsspår som Jolt fick leda mig genom, det gick upp för berg ner genom bergsrevor med vatten rinnande eftersom det denna dag regnade. Spåret gick över två bäckar och in under grenar över flera skogsvägar. Men Jolt spårade på ett helt annat sätt än dagen innan hon följde spåret galant enda gången hon tvekade det var vid bergs revan där det rann vatten ner där vi skulle gå min lilla prinsessa vill inte bli blöt om fötterna. Men med stöd från matte så löste hon det också hon fann sitt spår slut och jag fick förklaringen till varför hon spårade så annorlunda denna dag det var en älgklöv som låg vid slutet.

Domare Walde var tyst hela tiden Jolt jobbade utan vid ett tillfälle då han undslapp sig ett "Bra där rätt så",
Denna sympatiske man är nog en perfekt poker spelare han sa inte heller han något om resultatet.
Jag var som mest nervös när Alma gick sitt spår. Jag har ingen anning om varför kanske spänningen och vetskapen om att vi gjort vad vi kunnat gjorde att nervositeten kom då.

Vi for iväg till en ytters fin skidstuga som jag mer skulle kalla palats för att Walde skulle kunna skriva protokollen där det var torrt.
Jag Monika  och Susanne stod i tamburen i en halv timme och började bli stressade då Monika hade en kloklippning som hon inte kunnat boka om kockan kvart i sex.

Så kom sdå äntligen Walde upp för trappan med protokollen. Han hade även ett gäng Diplom med sig vi hade klarat vår tredje 1:a öppeklass och därmed så har alla tre hundarna fått sitt se vch: svensk vildspårschampion,
Jolt knep även ett Hp.

Det var tre väldigt trötta men lyckliga hundar som sov gott i bilen hem.
Och tre euforbiska Mattar som redan planerar för nästa år med nya äventyr och spännande bravader med dessa hundar och de som fått stanna hemma denna gång.

Nästa år så ska jag träna Jolts sällskaps dam Jacken Freja på spår, hon har bara fått smaka på det än så länge men jag är säker på att hon kommer att plocka första pris hon också,dock så är det inte ännu (förhoppningsviss så blir det) möjligt för oregade hundar att bli champions.
Men det hindrar inte oss från att ha många trtevliga stunder i skogen för det är (hur kul det än är med titlar) för att vi älskar att se våra hundar jobba och se hur lyckliga de är när de får vara hundar och på hundars viss lösa uppgifter som vi spårar överhuvudtaget.

Nu stundar Nyår skönt att Jolt är skottfast. Freja vet jag inte helt säkert hur hon tar raketer men jag tror att hon tar det bra.

Sedan nästa helg är det dax för det stora äventyret MyDog i Göteborg.
Jolt ska ställas ut lördag och söndag öppenklass ring 26 bägge dagarna.
På söndag morgon ska vi även tävla i Rallylydnad där både Jolt och Freja ska ställa upp i Nybörjar klass.
Rallylydnaden är ju nummera även den en officiell sport men vi tränar och tävlar med samma inställning som i allt annat:
                "VI SKA HA ROLIGT TILLSAMMANS JAG OCH MINA HUNDAR."

Kram till er alla och ha ett riktigt fint avslut på detta året.

MVH FruBrax

1 kommentar: