En blogg om min familj och mina hundar

onsdag 16 december 2009

Skakel aldrig på min hund

Idag blev jag väldigt upprörd. Texas matte hade satt skakel på honom "bara när han är så här uppspelt"," Inte när du går med mig sa jag ta av det". Det är dessutom förbjudet i Sverige fick vi förklara ta bort det.

Texas denna fina hund som har som enda problem att matte aldrig lärt honom gå i koppel eller talat med honom han har aldrig tidigare fått veta vad han ska göra och när han gör rätt bara skrik och en kick i backen för att styra honom.

Jag säger inte att jag är super duktig på hund men jag talar om för min hund att jag vill slå henne med glättig röst men jag har ännu inte slagit henne. Får jag sagt det så hör jag hur enfaldigt det är att göra illa sitt djur och gör det inte.

Men det är ju jag det, idag ville jag slå Jolt när hon smet ut därför att vår dörr är kass, men istället för att slå gick jag in och stängde dörren. Hon var lika glad för det hoppade och stutsade hit och dit men inte följde hon med in inte. Sedan kom Kalle och han fångade henne som han brukar, nog därför inkallningen är kass i vårträdgård nu mera.

Men skakel sätter jag aldrig på henne!!!!!!!!!!

4 kommentarer:

  1. En kort fråga bara, vad är "skakel" för något?

    Det jag tror jag har hittat är för att ha djur som dragdjur är det detta som det är, eller är det något annat?

    SvaraRadera
  2. Skakel i det här fallet är ett halsband med piggar som sticker in i halsen på hunden, det kan vara olika vassa och långa i extrema fall så blöder hunden otäckt mycket från halsen av det. det beror på hur mycket hundföraren drar i kopplet annars så är det som ett vanligt helstryp(vilket jag kan tycka vara onödigt att ha på hundar också)

    SvaraRadera
  3. då är det något annat än det jag har hitta, och är väldigt glad över att de är förbjudna!

    SvaraRadera
  4. Skakel är nått man har när man hunden drar en pulka. Du menar Stackel.
    Skriv rätt eller skriv inte alls.

    SvaraRadera